perjantai 8. huhtikuuta 2016

Cosplay ja ulkonäköpaineet


Hei !


Olen tässä jonkin aikaa miettinyt blogini sisällön pientä "laajentamista". Haluaisin kirjoittaa pohdintojani cosplayskenestä ja ylipäätään pukuilusta, mutta esim. ostopuvuista (jotka ovat viime aikoina olleet suosittu aihe) minulla ei ole mitään uutta sanottavaa. Pelkään yleensä ilmaista mielipiteitäni, sillä minun on vaikea päästää ihmisiä lähelleni. Tämä aihe on kuitenkin hyvin tärkeä, ja kirjoitan tämän siksi ettei kukaan muu sortuisi samoihin virheellisiin ajattelutapoihin kuin minä aikoinaan.



(not mine)


Aihe on itselleni aika henkilökohtainen, sillä juuri cosplayhin liittyvät ulkonäköpaineet ajoivat minut kahden vuoden syömishäiriökierteeseen (kirjoitin siitä tarkemmin joskus viime vuoden puolella). Tietenkin siihen liittyi myös masennus ja yksinäisyys, mutta alkustartti oli ehdottomasti cosplay.

Muistan, kuinka ensimmäisessä cossissani ensimmäisessä conissani oloni oli alkuun ihan hyvä, mutta "vedä vatsaa sisään" -tyyliset kommentit, joita sain jäivät kummittelemaan mieleeni. En ollut koskaan aiemmin ajatellut painoani tai ulkonäköäni sen kummemmin, mutta kun lähdin tekemään toista cossiani, niistä tulikin pääasioita. Päätin alkaa laihduttamaan cosplayta varten -tässä täytyy tietää että olen aina ollut täysin normaalipainoinen, ja ihannepainoni oli alipainon puolella! Näkökenttäni oli kuitenkin jo niin sumentunut, että olin liian kriittinen itselleni, ja valitsin vielä aivan väärän vartalotyypin hahmoja cossattavaksi...




(not mine)
Minä nykyään : D

Se aina satuttaa, kun istun jossain kahvilassa, ja kuuntelen kavereideni juttelua. "Olisi kiva cossata bishounen -hahmoja, mutta kun olen tämän kokoinen... Olisiko cossikuntoon 2017 ?"
Aihe on kaikille tuttu ja varmaan myös minun suustani tullut, mutta en koskaan kannustaisi ketään laihduttamaan cossia varten. On tietysti ok jos haluaa päästä kuntoon, ja pitää cosseja motivaattorina, mutta se ei saa olla ainoa syy. Perimmäinen syy elintapojen muutokseen täytyy löytyä jostain muualta.



"Olen niin lihava/naisellinen/lyhyt/pitkä/tms., etten voi cossata hahmoa X !"
Ei ole totta.

Fyysisten ominaisuuksiesi ei pitäisi olla este cossaamiselle. Kehosi on vain ns, pohja, jonka päälle puet asusi, wigun, propit ja meikin. Kehosi ei ole cossisi.

Cosplaykilpailuissakin cosplayasua arvostellaan ompelujäljen siistiyden, peruukin modauksen, propin siisteyden jne. mukaan. Kilpailijaa ei koskaan arvostella fyysisten ominaisuuksien perusteella -vaan asun. Olisikin aika absurdia alkaa vähentää pisteitä vaikka siitä, että kilpailijalla on vääränmallinen nenä hahmoon nähden.




(not mine)


Sinä olet sinä, etkä mikään animehahmo. On paljon asioita, joita et voi itsessäsi muuttaa. Cosplayssa pukeudutaan animehahmoiksi, ei yritetä muuttua sellaisiksi. (Animessa anatomia on muutenkin hyvin epärealistista, mutta se on jo kokonaan toinen aihe. : D)


 Parhaimman näköiset asut on tehty niin, että ne oikeasti istuvat käyttäjänsä ylle, ja muotoutuvat hänen vartalotyyppinsä mukaan. Jotain pientä "piilottamista" ja korostamista (bindit, toppaukset tms.) voi tehdä, mutta parhaiten onnistuu kun valitsee alun perin hahmon, jonka vartalotyyppi on lähellä omaa vartalotyyppiä.


Aikoinaan kun cossasin Kuroshitsujista Cieliä, podin jatkuvasti pahaa oloa ulkonäöstäni. Mutta nyt kun tässä mietin, Ciel on 12 -vuotias lähes anorektinen poika, minä taas pyöreä, hyvin naisellinen nainen. Olisi mahdotonta näyttää täysin samalta ! : D

Vartalotyypilläni (pyöreähkö, leveä lantio yms.) on omat vahvuudet cosplayssa.
 Joskus koen huonoa omatuntoa ns. "shota"-hahmojen cossaamisesta, sillä minun on esim. vaikea bindata.
Olen nyt kuitenkin unohtanut turhat huolenaiheet ja cossaan iloisesti mitä haluan ! ♥



(not mine)
Oikea asenne ♥

Kävin kuuntelemassa aiheesta luennon Yukiconissa, se oli erittäin mielenkiintoinen ! Järkyttäviä olivat kuitenkin pitäjien keräämät tilastot, joissa todettiin valtaosan cossaavista tytöistä tuntevan kehonsa riittämättömäksi. Vastasin kai itsekin kyseiseen kohtaan myöntävästi.

Toivon oikeasti, ettei kukaan lähde muuttamaan kehoaan radikaalisti cosplayn tähden. Se, että näyttää hyvältä fiktiivisenä hahmona ei korvaa pahaa oloa. Cosplay on harrastuksena hyvä, kun muistaa kunnioittaa omia rajojaan, ja antaa itselleen armoa. Kaikkien ei tarvitse sulautua samaan muottiin -ja jos on perfektionisti kuten minä, senkun etsii ns. muotin johon on helppo sulautua ! ; )

Olen viime aikoina löytänyt tyttöhahmojen cossaamisen omakseni -siihen oikeasti sovin, ja asussa oloni on koko conipäivän hyvä ! ♥
Etsikää tekin hahmoja, joiden cossaamista oikeasti rakastatte. ♥


Toivotan onnea ! ♥


(not mine)


♥ Esshieru


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti